Fragile Creatures – Fragile Creatures + She Makes Me Nervous/ Dear Michael (2012-2014, auto-production/ self-produced)

Fragile Creatures – Fragile Creatures + She Makes Me Nervous/ Dear Michael (2012-2014, auto-production/ self-produced)

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Difficile parcours que celui du groupe anglais Fragile Creatures: alors que leurs premiers singles dont nous parlerons ici ont rencontré un succès assez franc outre-Manche, leur permettant d’être repérés par Stuart Bruce (Kate Bush, Yes), la mort prématurée de leur éditeur, David, laisse les cinq garçons de Brighton orphelins et seuls face au lancement de leur carrière alors qu’un album était d’ores et déjà en préparation. Celui-ci est cependant toujours d’actualité et, à l’écoute de ces trois titres, autant dire qu’il est impatiemment attendu.

Le groupe a effectivement décidé de redonner un peu de sang neuf à la musique pop/ rock anglo-saxonne, cella-là même qui a actuellement tendance à choisir son camp et à basculer d’un côté ou de l’autre. Un doux parfum 80’s s’échappe donc de ces trois titres, quelquefois proches des Silencers (Fragile Creatures) ou plus ouvertement dédiés aux mélanges de genres tels que James ou surtout Suede savaient si bien manier au coeur des années 90’s (on frôle le ska dans She Makes Me Nervous). Puis l’on s’oriente vers le folk-rock le plus pur (Dear Michael), délicat et sincère. Ce qui ressort avant tout de ces singles, c’est ce désir de mêler différents genres, de les faire se croiser encore et encore. Et c’est bien dans cette problématique qu’il faut voir cette collection de chansons.

Fragile Creatures n’a pas de chance; alors que tout semble s’ouvrir à eux, le drame dont il était question plus haut a tout remis à zéro. Cette injustice est d’autant plus cruelle que les trois titres évoqués dans ces lignes incitent à vouloir en entendre encore plus, à démontrer sur le long terme les capacités indéniables du quintette, leurs envies d’en démordre, d’avancer et de tenter de nouvelles expériences sonores. Certains diront que le groupe manque d’identité; ce serait une grave erreur. Comment en effet ne pas saluer cette énergie sous-jacente, cette volonté de se battre pour exister et enfin accomplir un rêve artistique trop tôt avorté? Comment ne pas encourager ce brassage de styles entraînant et inédit depuis si longtemps, cette fraîcheur mélodique tant désirée par beaucoup depuis la fin du XXe siècle? Le groupe de Brighton doit nous en donner encore plus, car on trépigne d’impatience.

Tout le monde, sans exception, sera derrière les musiciens et les encouragera; car aussi bien eux-mêmes que leur musique le méritent amplement. Il est temps de laisser ces créatures fragiles enfin prouver qu’elles le sont beaucoup moins qu’elles n’y paraissent.

Raphaël DUPREZ

http://fragilecreatures.co.uk/

https://soundcloud.com/fragilecreatures

https://www.facebook.com/fragilecreatures

Such unpleasant moments English band Fragile Creatures has been going through until now: while their first singles (which will be the main subject of this article) have been really successful in Great Britain, allowing them to be produced by Stuart Bruce (Kate Bush, Yes), the sudden death of their publisher, David, has left the five Brighton-based boys alone and waiting to launch a promising career on their own. Moreover, a full-length album was on the way. But, fortunately, their desire to create an LP is still at stake and, while listening to these 3 tracks, one has to admit that it will restlessly be expected.

Obviously, Fragile Creatures’ members have decided to give a brand new start to English pop-rock music, the same one which, actually, cannot decide which way to go (Rock side? Pop side?) and tends to be pulled apart by each one of them. Sweet 80’s-like remembrances can be felt with listening to these 3 tracks, sometimes close to the Silencers (Fragile Creatures), sometimes dedicated to the mixing of different genres, as famous bands James or Suede used to do in the glorious 90’s (She Makes Me Nervous is very close to a potential ska hit). Then the quintet also performs pure, delicate and sincere folk-rock tunes (Dear Michael); which allows one to admit that the most important part in these singles is that all musicians here show an everlasting wish to unite different styles, cross them again and again. And this immediate desire has to be enlightened in Fragile Creatures’ art.

So, as we said before, Fragile Creatures is actually a very unlucky band; while everyone has been ready to welcome them and hug them in their arms, the tragedy they have gone through has lead them back to the starting point. Such an unfair situation seems crueler while listening to their first 3 songs; they create a desire to hear more from them, and allow the musicians to prove, thanks to a real LP, that they have all abilities to give birth to a fantastic record, as well as their need to endure and sweat, go on and improve new sound experiments. Few of us will certainly say that the band suffers from a lack of musical identity; such a conclusion is wrong and inexcusable. Thus, how could anyone criticize their subjacent energy and strength, their inner need to fight and exist, and then, make their dreams come true, at last? How could anyone not encourage them, so much their particular and personal way of including their own art of sound into well-known kinds of rock and pop tones, which we have all be missing since the end of the 20th century, shines in each song? The guys from Brighton has to give us more, many more, because we all are impatiently waiting.

Everybody is now ready to follow and support the band, and of course help its members going on; they really deserve it, so much their music is original and passionate. Let them prove that these creatures are not as fragile as they seem to be.

Raphaël DUPREZ

http://fragilecreatures.co.uk/

https://soundcloud.com/fragilecreatures

https://www.facebook.com/fragilecreatures

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